وظایف منتظران

margin

margin

وظایف منتظران شماره‍۱۲

آقای افشاری :

وظیفه «تجدید بیعت با امام زمان عج» در هر روز و هر جمعه. این وظیفه در کتاب مکیال به عنوان وظیفه ۳۴ ذکر شده. و وظیفه ما است که هر روز و هر جمعه با امام زمان خود تجدید بیعت کنیم و به حضرت بگوییم ما شما را از یاد نبردیم، ما تو لیست یاران شما هستیم، هر روز داریم این موضوع را به شما یادآور می شویم.

:question:منظور از بیعت چیست؟

یعنی در موقع بیعت کردن، یک عهد و پیمانی می بندیم و می گوییم آنچه در توان داریم به شما واگذار می کنیم و خودمان را خالص در اختیار شما قرار می دهیم که می تواند به صورت جانی، یا مالی باشد، یا هر موقعی که لازم است آدم جانش را، مالش را، آبرویش را و یا سایر امکاناتش را بدهد، به فراخور زمان مشخص می شود که ما کجا و چه کارهایی را باید انجام بدهیم و چه چیز از خودمان خرج کنیم.

اهمیت بیعت به گونه ای است که وقتی که پیامبر در روز غدیر امیرالمومنین را به عنوان جانشین خود معرفی کرد؛ همه را به بیعت با امیرالمومنین (ع) دعوت کرد.

و حتی به امامان بعد از امیرالمومنین هم دعوت به بیعت کرد و از مردم خواست که با فرزندان ایشان بیعت کنند و یکی از مصادیقی که واجب است ما با امام زمان بیعت کنیم؛ خطبه روز غدیر پیامبر (ص) هست.

این بیعت همواره بوده که در خیلی از مناسبتهای دینی، مذهبی و ملی این رسم را داریم. مثل بیعت با آرمانهای انقلابمان در راهپیمایی ۲۲ بهمن، یا بیعت با آرمانهای فلسطین با ابراز دشمنی با اسرائیل، با حضور در راهپیمایی جمعه آخر ماه رمضان. البته جا داشت که ما سالی یکبار به عنوان شیعه، یک مراسم رسمی بیعت با حضرت داشته باشیم؛ که در شب نیمه شعبان ۹۹، با فریاد «یا صاحب الزمان» مردم بر پشت بامها، یک بیعت نیمه نصفه با حضرت شکل گرفت.

بیعت دستور قرآنی دارد. خداوند در آیه ۱۰ سوره فتح به صراحت به ما امر کرده که با امام زمان عج بیعت کنیم.

خداوند می فرماید: «به درستی کسانى که با تو بیعت مى‏ کنند، در واقع با خدا بیعت مى‏ کنند، دست خداوند بالاى دست آنهاست، پس هر کس پیمان شکنى کند، به زیان خود پیمان مى‏ شکند و هر کس به آنچه با خداوند عهد بسته وفا کند، خداوند به زودى پاداش بزرگى به او خواهد داد.»

اینجا دستور بیعت با پیامبر(ص) آمده. امامان ما در هر دوره ای پیامبر زمان خودشان هستند و خلیفة الله فی ارضه و جانشین خداوند بر روی زمین هستند. که در حال حاضر امام عصر ارواحنا فداه هستند؛ اگر با امام زمان بیعت کردی؛ اولا به دستور خداوند عمل کردی، ثانیا اینکه با خود خداوند بیعت کردی. و چه توفیق و فضیلتی از این بالاتر؛ که ما با خداوند بیعت کنیم. پس اگر می گوییم بیعت هر روزه یا هر هفته ما با امام زمان وظیفه مان هست بر اساس این دستور قرآنی است؛ که حاضریمان را در دفتر امام زمان عج بزنیم.

مفهوم لغوی بیعت چیست؟

بیعت دو رکن دارد، هر کس می خواهد با حضرت بیعت کند به این دو رکن بیعت توجه داشته باشد:

رکن اول بیعت: باید تصمیم قلبی، ثابت و محکم، بر یاری امام زمانت در وجودت داشته باشی ، یعنی این تصمیم باید از تمام وجودت باشد؛ نه اینکه به اکراه و از روی اجبار و به علت ظاهر سازی، بیعتی انجام دهی، که این نوع بیعت ذره ای به درد نمی خورد. پس اگر تصمیم قلبی بر یاری امام داشتی بیعتت، بیعت هست.

رکن دوم بیعت: جاری کردن نیت بر زبان است، یعنی نیتی که در درون هست؛ بر زبان هم جاری بکنیم و بگوییم که ما هستیم.

آن موضوع دست دادن در دوران ائمه(ع) که افراد به ائمه دسترسی داشتند و بیعت می کردند؛ این شکل ظاهری، امروز برای ما واجب و ضروری نیست. البته اگر امام می بود و ما به حضرت دسترسی داشتیم؛ بسیار ارزشمند است. اما در دوران خود پیامبر (ص) و ائمه (علیهم السلام) هم افرادی بودند که پیامبر و ائمه اطهار را ندیدند؛ اما بهترین بیعت کنندگان با امام زمان خودشان بودند؛ مثل اویس قرنی که پیامبر را ندید اما بهترین بیعت را با امام زمان خودش (با پیامبر) انجام داد.

مفهوم واقعی بیعت این است که در راه و مسیر امام باشی و البته بر زبان هم جاری بکنی.

در خط و مسیر امام یعنی چی؟

یعنی هر گناهی که در طول شبانه روز انجام می دهیم؛ یک پله و یک گام این بیعت را با حضرت شکستیم و هر چه گناه ما سنگین تر، این شکستن بیعت بیشتر.

یک حدیث ارزشمند از اهمیت بیعت:

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «هر کس در حالی بمیرد که نسبت به امام مسلمین بیعتی بر گردن او نباشد به مرگ جاهلیت مرده است.» یعنی باید بیعتی بر گردنت باشد. علاوه بر اینکه اول باید بر بیعت امام، تصمیم قلبی داشته باشی و شرط اصلی بیعت با امام، بودن در مسیر امام، با ترک معاصی است؛ که این معاصی ما را از امام دور می کند؛ چند تا دعا هم وجود دارد که برای بیعت کردن خیلی مهم است:

اول بحث بیعت روزانه: دو دعای ارزشمند که می شود هر روز با حضرت بیعت کرد:

۱. زیارت امام زمان بعد از نماز صبح، به صراحت جمله بیعت در این دعا هست:

اللّٰهُمَّ هٰذِهِ بَيْعَةٌ لَهُ فِي عُنُقِي إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ: خدایا این بیعتی است بر او، بر عهده من تا روز قیامت.

حتی در روایت است دست راستت را به دست چپت بده و یک بیعتی هم به صورت دستی، خودت با خودت انجام بده.

۲. دعای عهد:

اهمیت این بیعت روزانه به گونه ایست که امام صادق(ع) می فرمایند: «هر کس چهل صبح این بیعت روزانه را بخواند در زمره یاران حضرت قرار می گیرد.»

به صراحت در دعای عهد جملات بیعت آمده : اللّٰهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هٰذَا وَمَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي عَهْداً وَعَقْداً وَبَيْعَةً لَهُ فِي عُنُقِي ....

بیعت به گردن من است..

امام خمینی ره می فرماید: «این دعای عهد را هر کس، هر روز صبح بخواند در سرنوشت او تاثیر دارد و سرنوشت او عوض می شود.»

دوم بحث بیعت هفتگی در روز جمعه:

برای روز جمعه هم توصیه شده بیعت را انجام بدهیم. چون جمعه روزیست که خداوند از کل خلائق، برای ولایت ائمه پیمان گرفته؛ روزی که متعلق به امام زمان عج هست و با دو تا دعا می توان که روزانه این بیعت را با حضرت تکرار بکنیم.

۱. دعاهایی که می توانیم در روز جمعه با امام زمان عج بیعت کنیم: خواندن زیارت امام زمان در روز جمعه، خواندن دعای ندبه

حضرت به یکی از بازرگانان اصفهان در عالم رویا فرموده بودند: به شیعیان و دوستان ما بگویید در روز جمعه، دعای ندبه را بخوانند.

با این دو دعا می توانیم بیعت هفتگی خودمان را با امام زمان ارواحنا فداه تکرار کنیم.


تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

آدرس: تهران-صادقیه-اول خیابان آیت الله کاشانی- خیابان شهید معیری -نبش گلستان یکم ساختمان برلیان پلاک۶طبقه سوم واحد۱۲

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.