نقد فیلم انگل

نقد فیلم انگل

 نقد فیلم انگل | نقد و نمایش فیلم

نقد فیلم انگل

فیلم انگل PARASITE به کارگردانی بونگ جون هو با توجه به موفقیت های بین المللی این فیلم در عرصه جهانی این فیلم را به یکی از خبرساز ترین و مهمترین فیلمهای سال گذشته بدل کرده است. این فیلم که  با بودجه 11 میلیون دلاری به فروش 137 میلیون دلار دست یافته است، با کسب نخل طلای کن در سال 2019 ، ودر پی آن کسب جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی در مراسم گلدن کلوب 2020 و همچنین نامزدی و دریافت جوایز اسکار 2020، برای اولین بار است که در تاریخ برگزاری این مراسم، یک فیلم خارجی توانسته است که جایزه اول اسکار را به خود اختصاص ‌دهد. موفقیتهای پی در پی بین المللی فیلم انگل این سوال جدی را در ذهن هر مخاطب علاقمند به فیلم و سینما مطرح میکند که این فیلم از چه امتیاز ویژه ای برخوردار  بوده است که  موفق به کسب چنین جایگاهی شود؟ علیرغم نقدهای زیادی که به این مسئله وارد شده است را میتوان به برتری های فنی و داستانی این فیلم  یعنی  فیلمنامه استاندارد و داستان پیچیده چند لایه  و همچنین برتری های فنی و تکنیکی فیلم در ساخت اعم از کارگردانی منحصر به فرد، بازی های درخشان، موسیقی خوب و فیلمبرداری بسیار عالی فیلم است چرا که در تمام لحظات ما خودمان را در صحنه می بینیم، هیچ چیز اضافه ای در صحنه وجود ندارد و هریک از جزییات صحنه استفاده شده است.

استان چند لایه و فرم روایی داستان و همچنین رویکرد های سیاسی وانتقادی کارگردان اثر همگی به تولید فیلمی پرتنش و هیجان انگیز منتهی شده است. سبک فیلمسازی بونگ جون هو به گونه ای است که با برهم زدن قواعد ژانر در فیلمهایش، هوشمندانه لحن فیلم را تغییر داده و تماشاگر را با شوک های متوالی غافلگیر کرده و استرس و هیجان را تا پایان فیلم حفظ میکند و علیرغم اینکه به نظر میرسد فیلمهای وی در چهارچوب معمول هیچ ژانری قرار نمیگیرند اما در اغلب فیلمهایش و به ویژه فیلم انگل انواعی از ژانر های سینمایی را میتوان مشاهده کرد که موجب میشود طیف وسیعی از مخاطبان نیز بتوانند با فیلم ارتباط برقرار کنند.

به بیانی دیگر امتیاز اصلی این فیلم تغییرهای متوالی و چند باره خط روایی داستان برای غافلگیری و تزریق هیجان و استرس به تماشاگر است که پیچیدگی و برگشت ناپذیری روند روایی داستان را رقم میزند.گواه این نکته نیز مطلبی است که ایناریتو کارگردان مشهور مکزیکی و رییس جشنواره کن 2019 ، در مورد این فیلم می گوید : فیلم انگل مانند یک رمان اجتماعی آغاز میشود و در ادامه به یک کمدی سیاه و پس از آن به صورت یک تریلر روانشناختی درآمده و کم کم  تبدیل به یک فیلم ترسناک و یک تراژدی غیرقابل انتظار ما را غافلگیر میکند!

دغدغه فیلمساز که اختلاف طبقاتی است در جای جای فیلم احساس میشود؛ در اولین پلان فیلم انگل دوربین باtrack down از پنجره رو به کف خیابان موقعیت و جایگاه خانواده فقیر قصه را نشان می دهد و تلاش فرزندان خانواده برای پیدا کردن محلی برای استفاده از وای فای همسایه و در ادامه نیز سمپاشی خیابان و ورود سم به فضای خانه ولی تلاش طاقت فرسای آقای تانگ در آن فضای خفه کننده نمایش نفس گیر آغازین فیلم برای معرفی جایگاه اجتماعی و شرایط زندگی خانواده فقیر قصه از همان ابتدا به ما این نکته را گوشزد میکند که با فیلم پرتنشی روبرو هستیم.  دراین فیلم کارگردان بسیار خوب از نمادها و تصاویر استفاده می کند  و کم کم پیچیدگی ها و لایه های متفاوت داستان را نمایان می کند. 

بعد از معرفی افراد خانواده ،دوست پسرخانواده به او پیشنهاد می‌دهد که جایگزین او در آموزش زبان انگلیسی به دختر خانواده مرفهی شود در مکالمه این دو مشخص می‌شود که رابطه عاطفی بین معلم و شاگرد وجود دارد و در واقع این فرد می خواهد با سپردن شاگرد خود به یک فرد مطمئن خیالش از ادامه این رابطه راحت باشد.اما اینجا اولین چالش شروع می شود پسر خانواده مدرک معتبری ندارد، بلافاصله خواهر دست به کار می‌شود و مدرک جعلی معتبر برای کی وو برادرش درست می کند  تا او بتواند وارد خانواده ثروتمند ‌شود. 

و به تدریج با نقشه های زیرکانه و بعضا خبیثانه، همه اعضای خانواده تانگ، وارد چرخه کار در خانه آقای پارک ثروتمند می‌شوند.حالا هدف بعدی خانواده تانگ کسب موقعیت و جایگاه خانواده پارک است اما این هدف به سادگی مرحله قبل نیست و  ما را به لایه های زیرین و تودرتوی این نبرد طبقاتی وخشونت باری می کشاند که در در طول تاریخ بشریت از ابتدا تا بحال وجود داشته است.خانواده تانگ که پس از مسافرت خانواده ثروتمند در خانه آنها جولان میدادند و لذت میبردند، با ورود زن خدمتکار سابق ،اتفاقات دیگری رقم می خورد و راز خانواده تانگ در برابر دیگر خانواده فقیر قصه(خدمتکار سابق) برملا میشود و با بروز درگیری میان این دو گروه که هر دو جزو طبقه پایین جامعه به حساب می آیند، صحنه های به شدت تکان دهنده و تاثیرگذار فیلم رقم میخورد.فیلمساز با زیرکی در این دقایق اشارات و طعنه های سیاسی اش در ارتباط با اختلاف دو کره را از میان دیالوگهای خدمتکار سابق گوشزد میکند. اما تلباش این دو خانواده برای ماندن و بقا در سایه خانواده مرفه، منجر به وقوع اتفاقاتی میشود که مسیری غیرقابل برگشت و شوک آوری را به روند روایی داستان وارد کرده و دوباره مخاطب را غافلگیر میکند.

فیلم ساز برای نشان دادن تفاوتهای سطح اجتماعی از نماد پله به خوبی استفاده کرده است و پله به عنوان یک پل ارتباطی برای ورود و خروج از یک سطح طبقاتی در نظر گرفته شده است؛ در ابتدای فیلم دوست پسر خانواده از پله ها پایین می آید تا با آنها صحبت کند، پسر خانواده برای ورود به خانواده مرفه لازم است پله های ورودی ساختمان آنها را طی کند، خدمتکار سابق با  پایین رفتن از پله ها به  سطح زیرتری ازاجتماع وهمسر خود  می رسد، در صحنه‌های خروج خانواده تانگ از خانه مرد ثروتمند تا رسیدن به خانه خودشان فیلمساز پایین آمدن این خانواده را مرحله به مرحله نشان می دهد و سیاهی و تباهی را در هر مرحله  ابتدا با صحنه های بسیار بی نظم سیم های قدیمی تا زباله ها وپله ها  نشان می دهد و سپس جاری شدن فاضلاب از  منطقه بالای  به پایین شهر  و درپی آن ما را با شخصیت های فیلم  به خانه آنها که دیگر قابل سکونت نیست نه تنها با اتصالات برق بازهم عرصه را به تماشاگر تنگترمیکند بلکه با خلق صحنه سیگار کشیدن دختر خانواده تانگ بر روی توالت فرنگی که فاضلاب از آن به شدت بیرون میزند پافشاری و تحمل این قشر برای بقا در این نظام اجتماعی را اینگونه به رخ مخاطب میکشد و آن روی سکه این اختلاف طبقاتی را برای مخاطب به تصویر میکشد.

کی از نکات برجسته فیلم انگل نمایش چالش های درونی و بیرونی هر یک از شخصیت های اصلی و تاثیرگذار فیلم است که به داستان عمق بخشیده و جذابیت داستان را دو چندان کرده است.البته نباید این نکته را فراموش کرد که در پس این نبرد طبقاتی، حرص و طمع  به تدریج  جایش را به خشونت میدهد. خشونتی که در پس ظاهر آرام  شخصیتها رشد میکند و در صحنه میهمانی پایانی فیلم یعنی مراسم جنش تولد پسر خانواده مرفه ظهور و بروز میکند که البته نقطه اوج غافلگیری مخاطب در فیلم هم به حساب می آید. در این صحنه آقای تانگ و شوهر خدمتکار سابق هریک با خشونت تمام عقده های انباشته شان را تخلیه کرده و تراژدی فیلم را رقم میزنند.در صحنه درگیری های خونین، فیلم که هیولای درون هریک از شخصیت ها نمایان میشود، فیلمساز با تغییر لحن فیلم ما را وارد ژانر ترسناک فیلم میکند تا پیامش را در پس این صحنه های تلخ و هراس انگیز بیان کند و عمق فاجعه این اختلاف طبقاتی را به نمایش بگذارد!

 

 ⭕️نقد فیلم، به صورت آنلاین برگزار میشود ... برای اطلاع از روز و ساعت و نحوه شرکت، از طریق لینک زیر، وارد گروه واتس آپ شوید⭕️

لینک گروه نقد فیلم واتس آپ کلیک کنید
تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

آدرس: تهران-صادقیه-اول خیابان آیت الله کاشانی- خیابان شهید معیری -نبش گلستان یکم ساختمان برلیان پلاک۶طبقه سوم واحد۱۲

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.

بازدید از سایت
امروز
دیروز
این هفته
هفته گذشته
این ماه
ماه گذشته
همه
6456
5453
23150
3708096
86929
93659
3748657