وظایف منتظران

margin

margin

وظایف منتظران شماره‍۱۱

آقای افشاری :

وظیفه «اتفاق و اجتماع بر نصرت و یاری امام زمان عج»، که در کتاب مکیال، به عنوان وظیفه شماره ۶۰ قید شده.

یعنی اینکه ما شیعیان و منتظران حضرت باید در یاری کردن امام زمانمان متحد و یکدل شویم.

این وظیفه هم دستور قرآنی دارد و هم دستور از ناحیه خود امام زمان عج صادر شده، که ما در انجام یاری و کمک به حضرت متحد و یکدل شویم.

در آیه ۱۰۳ آل عمران خداوند می فرماید: «همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و پراکنده نشوید...»

در تفاسیر آمده مصداق ریسمان الهی در هر دوره ای، امام زمان آن دوره است. یعنی دستور خداوند است که در یاری امام همدل و متحد شوید و با هم امام خود را یاری کنید. قطعا تاثیری که در کار جمعی و اجتماعی هست در کار فردی نیست.

خداوند در قرآن فرموده: «یدالله مع الجماعة : دست خداوند با جماعت است.»

حضرت در توقیع به شیخ مفید می‌فرمایند: «شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد اگر در راه ایفای پیمان که بر دوش دارند همدل می شدند؛ سعادت ملاقات ما از ایشان به تاخیر نمی افتاد و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می گشت.» وقتی که خود امام زمان عج به یکدلی و همدلی، دستور می دهند و خود قرآن هم این دستور را داده؛ به چه دلیل ما شیعیان، برای یاری اماممان یکدل و متحد نیستیم؟؟

یاری امام چیست؟

کارهای اجتماعی، فعالیت های مهدوی، یاری کردن همدیگر و از همه مهمتر دعاها و استغاثه دسته جمعی برای ظهور، که این دعا اگر به صورت جمعی باشد بسیار تاثیر دارد نسبت به دعاهای فردی.

چند حدیث راجع به اهمیت دعای دسته جمعی:

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: هرگز سه نفر برای دعا کردن جمع نشدند مگر اینکه بر خداست دعایشان را مستجاب کند.

حدیث دیگر از رسول الله(ص): «هر گاه چهل مرد، گرد هم آیند و برای حاجتی واجب دعا کنند حتما خداوند دعایشان را مستجاب می کند، حتی اگر کوهی را نفرین کنند، کوه با دعایشان از جا کنده می شود.»

امام صادق (ع) فرمودند: «هیچگاه چهار نفر گرد هم نیامدند و برای مطلبی واحد به درگاه خدا دعا نکردند؛ مگر اینکه با اجابت از هم جدا شدند.»

آقای نخودکی اصفهانی یک گوشه ای از حرم امام رضا(ع) نشسته بود و گاهی وقتها افرادی که به محضر امام رضا (ع) حاجت داشتند، صدا میزد و اشکالاتشان را می گفت. می گفت: «شما قول بده نمازهایت را بخوانی؛ الان حاجتت برآورده می شود. این تکه نبات را به بچه ات بده بخوره بیماریش کلا مرتفع میشود.»

یک سوال:

این آدمهای مستجاب الدعوه، در طول تاریخ، آیا برای ظهور امام زمان عج دعا نکردند؟ قطعا دعا کردند. پس چرا دعایشان مستجاب نشد؟ چون ظهور امریست که سرنوشت کل مردم را عوض میکند، نه تنها کل مردم، بلکه سرنوشت همه حیوانات، پرندگان، اموات و... عوض می شود.

در همین ماه رمضان، دعای اللهم علی اهل القبور السرور... که برای همه چیز دعا می کنیم. امام زمان عج در یکی از تشرفات فرمودند مصداق استجابت این دعا بعد از ظهور است.

وقتی که قرار است سرنوشت کل مردم عوض شود؛ این سرنوشت، با دعای یک نفر عوض نمی شود. هر چند آن فرد مستجاب الدعوه باشد. ما باید برای ظهور زحمت بکشیم، باید دسته جمعی دعا کنیم، در این صورت قدر ظهور را می دانیم.

اما ظهوری که با دعای یک نفر و راحت بدست بیاد؛ راحت هم از دست می دهیم.چون برایش زحمت نکشیده ایم.

یک مثال جالب:

در نماز باران توصیه شده یک جماعتی، با آدابی که دارد نماز باران را بخوانند تا باران بیاید، انفرادی جواب نمی دهد. چون قرار نیست که باران به دعای یک نفر بیاید؛ فقط برای یک نفر، در حیاط منزل و باغ و مزرعه یک نفر. اگر باران بیاید برای کل منطقه می آید. ظهور هم همین طور. اگر ظهور شود برای همه مردم ظهور رخ می دهد. پس باید همه مردم با هم یکدل شوند، دعا کنند و ظهور را بخواهند.

تاثیر دعای دسته جمعی:

در مسابقه فوتبال بین ایران و امریکا، مردم همه با هم دعا کردند، در نتیجه تیم ایران موفق به برد شد.

فردای آن روز در درس خارج از فقه آیت الله ناصری گفته بود: «دیشب در آسمانها غوغا بود، ملائکه آسمان از دعای مردم ایران برای این مسابقه فوتبال به وجد آمده بودند. که اگر این دعاها برای امر فرج و ظهور بود؛ قطعا تاثیر فراوانی در امر ظهور می گذاشت.»

در کتاب سه دقیقه در قیامت، وقتی این فرد در عالم برزخ از فرشته حسابرسی، زمان ظهور امام زمان را می پرسد، پاسخ داده بود باید مردم از خدا بخواهند تا ظهور مولایشان زودتر اتفاق بیفتد و گرفتاریشان حل شود. بیشتر مردم با وجود مشکلات امام زمان عج را نمی خواهند و اگر هم می خواهند برای حل مشکلاتشان است.

و ایشان در عالم برزخ، همان مسابقه فوتبال را مثال زده بود که مردم باید برای ظهور هم این گونه دعا کنند.

باید در دعا کردن برای ظهور همدل و متحد شویم.


تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

آدرس: تهران-صادقیه-اول خیابان آیت الله کاشانی- خیابان شهید معیری -نبش گلستان یکم ساختمان برلیان پلاک۶طبقه سوم واحد۱۲

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.