وظایف منتظران

margin

margin

وظایف منتظران شماره‍۱۵

آقای افشاری :

وظیفه پانزدهم: «رعایت حقوق امام و ادای آنها.» ما وظیفه داریم که حقوق امام زمان خود را ادا کنیم چون امام، حقوقی بر گردن امت دارد و بالطبع امت هم حقوقی بر گردن امام دارند. اما این حقوقی که امام بر گردن امت دارد چیزی جدا از وظایفی که داریم نیست. وقتی ما به وظایف خود عمل می کنیم؛ در حقیقت حقوقی که امام به گردن ما دارد را بجا می آوریم.

در فرازی زیبا از دعای ندبه ما همین جمله را از خدا می خواهیم و همین دعا را داریم: « و اعنا علي تادية حقوقه اليه:خدایا ما را یاری کن بر ادای حقوق امام زمان عج»

باید بدانیم که حق امام پس از خدا و رسول، از همه حقوق بر تمام اهل عالم، مهم تر و بالاتر است. یعنی حقوقی که امام به گردن شما دارد، از حقی که پدر و مادر یا همسر و بستگانت دارند، بر شما بالاتر است. و حقوق امام مهم تر است بر ما. اگر حق امام را ادا نکنی از امام زمان خودت دور میشوی، حق امام در راستای حقوق خداوند است. و به عبارتی افرادی که حق امام را ادا می کنند به خداوند سبحان نزدیک تر می شوند و افرادی که حق امام را ادا نمی کنند؛ هم از امام دور می شوند هم از خداوند.

حقوقی که امام بر گردن ما دارد به دو دسته تقسیم می شود: حقوق واجب و حقوق مستحب

حقوق واجب عبارتند از: معرفت و شناخت امام، مطیع امام بودن، پرداخت سهم مالی امام، سعی در اصلاح جامعه، تزکیه و خودسازی، ثبات قدم اینها حقوق واجب هستند.

:حقوق مستحب عبارتند از: انتظار ظهور، خواندن ادعیه، محزون بودن از فراق امام، یاد امام، محبت امام، توسل به امام، تبلیغ امام و ...

یکی از حقوق بسیار مهم، که متاسفانه در جامعه به آن پرداخته نمی شود و کم پرداخته می شود؛ پرداخت خمس است، که سهم مالی امام از درآمد و اموال ماست.

خمس دو بخش دارد: نصف آن سهم امام است، نصفش سهم سادات فقیر.

و خمسی که ما پرداخت می کنیم پشتوانه دینی است. اگر ما این پرداخت را نداشته باشیم پشتوانه دینمان ضعیف می شود.

بعضی از افراد چطور ادعای دینداری می کنند و چطور ادعای امام زمانی بودن می کنند که حق مسلم مالی امام را از مال خودشان پرداخت نمی کنند؟؟!

امام زمان عج در توقیعش به محمد بن جعفر اسدی می فرمایند:«هر کس بدون اجازه ما در اموال مربوط به ما (که شامل خمس و زکات و وقف است ) تصرف بکند؛ از جمله ظالمین است و ما در روز قیامت شاکی او خواهیم بود.»

اگر خمس مالت را نمی دهی و سال خمسی نداری، امام زمان از تو شاکی است!! بعد تو ادعای امام زمان بودن داری؟؟!

و از همه مهم تر حدیثی از امام مهدی عج هست که لعنت کرده افرادی که حق امام را نمی دهند. امام در این حدیث می فرماید: «لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر کسی باد که یک درهم از اموال ما را حلال شمارد.»

اگر ما خمس ندهیم چه اتفاقی می افتد؟

مساله اول:اگر نمازگزار سجاده یا لباس یا مهرش از مال خمس داده نشده باشد؛ نمازهایش «باطل» است. با پول خمس داده نشده لباس م یخری، با همان لباس نماز می خوانی، مگر جز این است که آن لباس غصبی است؟

مسئله دوم: کسی که به او خمس تعلق بگیرد، تا زمانی که خمس مالش را پرداخت نکند؛ امکان تصرف در آن مال را ندارد و آن مال غصبی است و نمی تواند در آن مال تصرف کند. و بعضی ها حاضر نیستند از مالشان، سهم امام را بدهند و ادعای امام زمانی بودن هم می کنند.

آثار خمس ندادن:

رزق خانه ات شبهه ناک می شود، چون یک پنجمش سهم امام بود و تو ندادی و رزق شبهه ناک می خوری و مرتب سوال می کنی چرا دعاهای ما مستجاب نمی شود؟ وقتی که رزق شبهه ناک شد آثارش را در نسل آدم می گذارد، در فرزندان آدم اثر می گذارد و بدانید افرادی که خمس نمی دهند در همین دنیا هم ضرر مالیش را خواهند داد.

عزیزان خمس بسیار مهم است؛ چه بسا که ندادن خمس باعث عدم قبولی اعمال ما می شود. بخصوص اعمال عبادیمان، پیرامون آن رزقی که می خوریم. پیرامون آن البسه ای که تنمان هست و اعمال عبادی انجام می دهیم و ...

یک سال خمسی برای خود تعیین بکنیم، افرادی که سال خمسی ندارند به دفتر مراجع یا به نماینده مرجع خود در شهرشان مراجعه کنند. اگر وضع مالیمان خوب نیست؛ خمس مان کم می شود، از پرداخت خمس نترسیم که برکات زیاد معنوی و مادی به زندگی ما می آورد. زشت است که یک فرد امام زمانی حق مالی امام را از مال خودش پرداخت نکند.


تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

شهرزیبا. بلوار جوانمردان نبش فرساد غربی ساختمان کورش پلاک ۸طبقه سوم واحد۲۰

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.