وظایف منتظران

margin

margin

وظایف منتظران‍شماره۱۷

آقای افشاری :

یکی از مهم ترین وظیفه منتظران بزرگداشت منسوبین و نزدیکان به امام عصر عج و گرامیداشت اماکن و ایام منسوب به امام زمان است، در کتاب مکیال در وظایف شماره ۶۷ و ۶۸ بیان شده است.

بحث اول: :

منسوبین به امام زمان عج چه کسانی هستند؟

از دو جهت می شود به منسوبین رسید: بعضی از افراد هستند نسبت فامیلی با حضرت دارند؛ همه ی سادات به نوعی نسبت فامیلی با حضرت دارند و به احترام جدّشان و به احترام اینکه نسبت فامیلی با حضرت دارند، بسیار قابل احترامند. و بعضی ها هستند نسبت روحانی با حضرت دارند. عین علمای دین، خدمتگزاران دین، کسانی که به دین خدمت می کنند، مراجع و بزرگان دین. این ها هم به نوعی خدمتگزاران صاحب الزمان هستند. به همه این عزیزان باید احترام بگذاریم.

چطور ما وقتی یک بزرگی را دوست داریم؛ فرزندان و نزدیکان آن بزرگ، را هم اگر جایی می بینیم احترام می کنیم.

چه کسی بزرگتر و والامقام تر، از امام زمان؟ که ما با منسوبین حضرت به فرزندان امام زمان هر از گاهی بعضی از مردم بی احترامی می کنند.

در جریان جنگ سوریه و نبرد با داعش، یکی از عزیزان می گوید: در بهبوهه جنگ، اوضاع خیلی سخت شد من بسیار تشنه بودم؛ از تشنگی بیهوش شدم. در عالم خواب و بی هوشی امام زمان آمد به من گفت: چه شده است؟ گفتم آقا من خیلی تشنه هستم. امام فرمود: «الان یکی از فرزندانم را می فرستم که شما را سیراب کند» و می گوید: وقتی به هوش آمدم؛ شهید سید علی زنجانی بالای سرم بود و به من آب داد و من سیراب شدم و به حرف امام زمان عج در عالم خواب رسیدم، که به من گفت: الان یکی از فرزندانم را برای سیراب کردن شما می فرستم.

اینقدر این موضوع مهم است و بی احترامی به سادات تاوان بزرگی دارد و گرفتاری ها و آثار بد دنیوی به همراه دارد.

در دوره شیخ رجبعلی خیاط، فردی کارمند اداره دارایی بود. پیش شیخ رجبعلی رفت و گفت: «آقا چند وقتی است به بدنم خارش افتاده است، هر دکتری رفتم فایده ای نداشت. شیخ رجبعلی به او گفت: « در اداره تان کارمند هست زن علویه ای بوده شما سر ایشان داد زدی و ایشان را ناراحت کردی. این خارشی که به بدنت افتاده به جهت بی احترامی هست که به آن زن علویه کرده ای.»

دعای طول عمر :

ایام مرتبط با حضرت و منسوب به امام زمان عج را باید گرامی بداریم.

ایام منسوب به امام زمان عج سه دسته هستند:

۱. نیمه شعبان، که در کشور ما جشن می گیریم، اما مردم متاسفانه عمومشان به اعمال شب نیمه شعبان دقت نمی کنند که آن شبی است که مقدرات نوشته می شود و این شب را باید به ادعیه و اعمال آن شب سپری بکنیم.

۲. روز نهم ربیع «عید امامت امام زمان» هست. که متاسفانه به این روز بزرگ و پرفضیلت کمتر اهمیت داده می شود. در مفاتیح ذکر شده، عید بَقْر به معنی شکافتن، در روایت است کسی که در آن روز انفاق کند و نذری بدهد خداوند گناهان او را می بخشد. یعنی از پر فضیلت ترین روزهای سال برای انفاق کردن و نذری دادن است.

چرا در روز ۹ ربیع انفاق نمی کنیم؟ چرا همه ی نذورات ما مربوط می شود به ماه محرم و صفر و ماه رمضان؟ چرا اینقدر امام زمان غریب است؟ آن هم در روزی که اینقدر فضیلت دارد.

در این روز نذری و انفاق کنیم و با بزرگداشت این روز دل حضرت را شاد کنیم. ما وظیفه داریم با انفاق کردن این روز را گرامی بداریم.

۳. ایام ولادت ها و شهادت های ائمه(ع) که صاحب عزا و صاحب مراسم آن شادی، خود امام زمان است. اگر مراسمی برگزار می کنیم؛ با محوریت میزبانی امام عصر و به نیت امام عصر آن مراسم را به پا بکنیم. اگر برای امام حسین علیه السلام مراسم به پا می کنید، با محوریت امام زمان عج باشد.

بحث آخر:

کلیه اماکن مرتبط با امام زمان را ما باید گرامی بداریم. کلیه اماکنی که منسوب به حضرت هست که مبادا این ها خلوت بماند، این به نوعی تعظیم شعائر الهی است. و در قرآن کریم خداوند فرموده است: « وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ» و معصومین (ع) در تفسیر این آیه می گویند شعائر الهی ما هستیم. اگر مکان های منسوب به حضرت را گرامی داشتی؛ در حقیقت خود حضرت را گرامی داشتی .

مکانهای منسوب به امام زمان:

۱. معروف ترینش مسجد مقدس جمکران است که به دستور حضرت ساخته شده و حضرت در شب ساخت به حسن مثله جمکرانی گفت: «به مردم بگو به این موضع رغبت کنند و آن را عزیز بدارند» یعنی توصیه حضرت هست.

حضرت دستور داده به این مکان بیایید و گرامی اش بدارید تا خالی از جمعیت نباشد. دو رکعت نماز تحیت و دو رکعت نماز امام زمان را بخوانید. که اگر این کار را بکنیم؛ مانند این است که در کعبه نماز خوانده ایم.

۲. مسجد کوفه در عراق منسوب به حضرت است، با اعمال خاصی که دارد.

۳. مسجد سهله که اقامتگاه امام زمان عج، بعد از ظهور است و فضائل خودش را دارد. کسی که دو رکعت نماز در مسجد سهله بخواند خداوند دو سال به عمرش اضافه می کند. مقام صاحب الزمان دارد.

۴. مسجد صَعْصَعه هست که نزدیک همان مسجد سهله در کوفه هست. در ماه رجب امام زمان عج را در آن مسجد دیدند که نماز خواند و دعای مخصوصی را خواند: «اللَّهُمَّ يَا ذَا الْمِنَنِ السَّابِغَةِ وَ الْآلاَءِ الْوَازِعَةِ وَ الرَّحْمَةِ الْوَاسِعَةِ وَ الْقُدْرَةِ الْجَامِعَةِ...» که این دعا مخصوص همان مسجد و جزو اعمال همان مسجد است. که آن مسجد هم منسوب به حضرت هست.

۵. سرداب مقدس که اعمال خاصی دارد. خیلی ها به حضرت متوسل شدند و جواب گرفتند. آنجا را هم باید گرامی داشت.

عزیزان دقت بکنید راجع به سرداب یک شبهه ای هست، محل غیبت امام زمان سرداب نیست.

سه مقام صاحب الزمان در عراق:

مقام صاحب الزمان در قبرستان وادی السلام است. در طول سالها علما به آنجا توجه کردند، بیماران صعب العلاج از آنجا شفا گرفتند.

مقام صاحب الزمان در کربلا کنار نهر حسینیه است که الان مسجد شده و امام زمان آنجا نماز خوانده و الان محل عبادت است.

مقام صاحب الزمان در حلّه عراق، همان منزل شیخ علی حلّاوی که الان هم زیارتگاه است.

مکان های منسوب به امام زمان عج را باید گرامی بداریم و خالی از جمعیت نباشند.

و کلام آخر ...

امام زمان گله دارد از افرادی که به مکان های منتسب به خود حضرت می روند و صاحب مکان را از یاد می برند و دعا نمی کنند. مبادا تو این مکان ها برویم و حضرت را فراموش کنیم.


تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

شهرزیبا. بلوار جوانمردان نبش فرساد غربی ساختمان کورش پلاک ۸طبقه سوم واحد۲۰

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.