زمینه سازان انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام از دیدگاه روایات

کتاب شماره ۲۵

🔷 کتاب ارزشمند «زمینه سازان انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام از دیدگاه روایات»، اثر فارسی سید اسد الله هاشمی شهیدی، پیرامون برخی علائم ظهور، به ویژه نهضت اسلامی ایرانیان نگارش یافته و حوادثی را که طبق پیش بینی های معصومین (ع) در طول سال‌های قبل از ظهور در ایران اسلامی به وقوع می‌پیوندد، شرح می‌دهد.

🔶 فصلهای کتاب عبارتند از:

📕بخش اول

بخش اول، علائم ظهور: بیان می‌دارد که در میان محدثین، گروهی مانند کلینی، صدوق، مفید و طوسی، تمامی مسائل مربوط به غیبت را یک جا نوشته و همه آنها، حتی وقایعی را که باید در طول مدت غیبت واقع شوند، جزء علائم ظهور به حساب آورده‌اند.

در مقابل، متاخرینی که بیشتر نظر تحقیقی و بررسی روایات را داشته‌اند، عقیده دارند که حوادث مربوط به دوران غیبت که در بسیاری از احادیث بیان شده‌اند، همگی جزء علائم ظهور نبوده، بلکه بیشتر آنها در طول غیبت واقع می‌شوند.

بدین جهت مؤلف، از دید این گروه، مجموع حوادث مربوط به دوران غیبت را به شش قسمت علائم حتمیه، معلقه، واقعه، غیر واقعه، خاصه و عامه، تقسیم کرده و آنها را به تفصیل بیان می‌کند.

علائمی از قبیل خروج سفیانی و فرو رفتن لشکریان او در سرزمین بیداء، کشته شدن نفس زکیه، صیحه آسمانی، ظاهر شدن کف دست در آسمان، گرفتن خورشید و ماه در ماه رمضان و... در این بخش مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند.

📕بخش دوم

←بخش دوم، چند نکته اساسی: از آنجا که روایات زیادی در مورد «انقلاب اسلامی ایران» نقل شده و در قسمت مهمی از آنها لفظ «مشرق» و «خراسان» دیده می‌شود، مؤلف ضمن بررسی روایات مربوط به این بخش، چند سؤال اساسی برای فهم روایات را مطرح کرده و به تفصیل به پاسخ آنها پرداخته است:

⁉️ ۱. در زمان رسول خدا (ص) و صدر اسلام، چه کلماتی در مورد ایرانیان به کار می‌رفته و مسلمانان اولیه با چه عنوانی از آنها یاد می‌کرده‌اند؟

۲. پرچم‌های سیاهی که از مشرق یا خراسان نمایان می‌شود و صاحبان آنها با مردی از فرزندان ابوسفیان جنگیده و سرانجام زمام امور را به دست حضرت صاحب عج می‌سپارند، مربوط به کدام کشور و دولت اسلامی هستند؟

۳. مشرق کجا و خراسان چه سرزمینی است؟

روایات مربوط به قیام زمینه سازان ظهور، وقوع حوادث فوق العاده در عراق، انقراض دولت شاهنشاهی در ایران و روایات امیرالمؤمنین درباره مشرق، در این بخش مفصلا بحث می‌شود.

📕بخش سوم

←بخش سوم: درباره سید حسنی و خراسانی، در این بخش به تجزیه و تحلیل روایات مربوط به «حسنی» پرداخته و سعی شده است که از دیدگاه روایات اسلامی، آن سید بزرگوار که از سرزمین خراسان قیام کرده و زمینه ساز حکومت جهانی حضرت مهدی عج خواهد شد، سیدی «حسینی» معرفی شود.

⁉️ سؤالاتی از قبیل اینکه آیا سید حسنی، اهل خراسان است؟ آیا سید حسنی و خراسانی عنوان دو نفر است؟ سید انقلاب گر، حسینی است یا حسنی؟ منشا این اشتباهات کجاست؟ و... در این قسمت مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

📕بخش چهارم

←بخش چهارم: رهبری نهضت، به مطالعه و بررسی موقعیت خانوادگی، سلسله نسبی، هویت سیاسی و اجتماعی رهبر این نهضت عظیم پرداخته و شرح و بسط احادیث مربوط به وی و چگونگی قیام او بیان می‌شود؛ تا بدین وسیله، شخصیت واقعی، قدرت سیاسی، حدود جغرافیائی منطقه قیام و نیز نام و نسب آن مرد عظیم انقلابی مشخص شود.

پیش از بررسی روایات مربوط به این رادمرد بزرگ، برای درک موقیعت سیاسی، شخصیت جهانی و اقدام وی علیه سردمداران کفر، مؤلف چند نکته را که از روایات استنباط کرده، بیان می‌دارد، از جمله آنکه این سید بزرگوار، در سایه تهذیب نفس و متکی بودن به «الله»، دارای نیروی فوق العاده‌ای بوده و می‌تواند جمع کثیری از مردم مسلمان ایران را برای مبارزه با دشمنان به سوی خود جلب کند.

📕بخش پنجم

←بخش پنجم: عوامل پیروزی ایرانیان بر سپاه سفیانی، از قبیل شایستگی رهبر، لیاقت فرمانده- که در روایات با عنوان «شعیب بن صالح» از او یاد شده- نقش نیروی مردمی و خصوصیات ارتش زمینه سازان را به بحث گذاشته و روایات مربوط به این موضوع را شرح و تفسیر می‌کند.

آنچه مؤلف از مجموع روایاتی که در مورد فرمانده سپاه ایرانی استفاده می‌کند این است که شعیب بن صالح، هرکس که باشد، نام رمزی پرچم دار سید حسنی یا سرکرده لشکریان «هاشمی خراسانی» در جنگ با عراق و عامل مؤثر در شکست لشکریان سفیانی است.

اما اینکه چرا نام اصلی او در روایات نیامده، سرّی است که مؤلف احتمال آن را همان مصلحتی که منجر به مستور ماندن نام اصلی رهبر نهضت و اکتفاء به بیان اوصاف کلی او در معرفی وی شده است، می‌داند؛ همان مصون ماندن از گزند حوادث.

🌸ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج🌸

 کتاب زمینه سازان انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام از دیدگاه روایات
تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

شهرزیبا. بلوار جوانمردان نبش فرساد غربی ساختمان کورش پلاک ۸طبقه سوم واحد۲۰

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.