از فرات تا فرات

کتاب شماره ۳۴ :

💢 کتاب ارزشمند "از فرات تا فرات" حاصل تلاش جمعی از نویسندگان مرکز تخصصی مهدویت است که پیوندهای دو قیام امام حسین(ع) و قیام حضرت مهدی(ع) را به تصویر کشیده اند.

نویسندگان این اثر آیت الله استادی با عنوان "بازخوانی جریان های فکری در دو نهضت عاشورا و انتظار"، سیدمحمد مهدی میرباقری با عنوان "سلوک با عاشورای حسین تا خیمه مهدوی"، حسین ایرانی با عنوان "عاشورا و انتظار در یک نگاه" و دیگر عناوین است.

🔰 مجموع گفتارهای این کتاب ۹ عنوان است. از ویژگی های اثر، وجود پرسش و پاسخ نامه در پایان کتاب است که آن را به عنوان یک اثر ارزشمند برای برپایی مسابقات مناسب کرده است.

این اثر، مجموعه مقالات و تحلیل هایی است که توسط محققان حوزوی در همایشی که توسط مرکز تخصصی مهدویت در سال ۱۳۸۵ برگزار شد، نوشته شده است.

🔴 ارتباط عاشورا و مهدویت و انتظار و تاثیر فرهنگی این دو ایده بنیادین شیعی در ایجاد تحولات ساختاری و اساسی فکر بشری در این مقالات تشریح شده است. عاشورا و انتظار، بر مبنای فطری الهی بشر تحقق یافته و اهداف این دو قیام برای شکوفا ساختن استعدادهای فطری انسان هاست.

📒 در ادامه یکی از مقالات این کتاب را می آوریم:

جایگاه جامعهُ آرمانی در چشم انداز عاشورا و انتظار نوشته حجت الاسلام سید محمدمهدی میرباقری

"جامعه آرمانی، مظهر ولایت حق: بی گمان مساُله ی مهدویت، ناظربه جامعه ای آرمانی است که همه پیامبران در تمامی ادیان و شرایع الهی، وعده ی آن رابه بشر داده اند. پس اگر بخواهیم عصر ظهور را در یک جمله خلاصه کنیم، می باید آن را "عصر تجلی عبودیت حق تعالی درگستره ی جهان" بخوانیم؛ زیرا امام زمان(ع)-عبدمطلق خدای متعال-عبادتش محورعبادت در همه ی هستی است در روایات شیعی آمده است که هنگام ظهور حضرت عالم به حیات طیبه می رسد؛ کفر و نمادها برچیده می شود، حق همه جا را فرا می گیرد؛ این همان جامعۀ آرمانی است که در عصر امام زمان عج، همۀ پیامبران بدان وعده دادند و انسان در انتظار تحقق آن است.

ناگفته نماند که ریشه و خاستگاه تمایل به این موعود، فطرت بشر است؛ زیرا جامعۀ بشری برای آنکه بتواند از مراحل شرک و مظاهران عبور کند و به مرحلۀ ظهور توحید برسد نیازمند انگیزه است که این انگیزه، درفطرت وی وجود دارد.

🔶 باید توجه داشت که دستگاه شیطان، همواره بر همان مفاهیمی دست می گذارد که نزد انسان ها ارزشمند است دشمن نمی تواند باطل را به مردم تحمیل کند، از این رو باطل را با حق درمی آمیزد و به مردم عرضه می کند به طور مثال؛ به جای آزادی واقعی، آزادی بی بندوباری و به جای عبودیت در توحید، عبودیت مشرکانه را بازسازی می کند و به مردم تحویل می دهد.

در هیچ جای تاریخ بشریت، تمام مکارم اخلاقی در برابر تمام رذایل اخلاقی ظهور پیدا نکرده است؛ بلکه در عاشوراست که ولایت حق در برابر ولایت شیطان قرار می گیرد تا در یک درگیری بزرگ حق و باطل از هم جدا شوند. از این روست که فرهنگ عاشورایی، زمینه ساز سیر تکاملی جامعۀ بشری به سوی جامعۀ توحید محور و عدالت گستر مهدوی است."

🔹کتاب "از فرات تا فرات" توسط جمعی از پژوهشگران ازسوی مرکز تخصصی مهدویت منتشر شده است.

🌸ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج🌸

 کتاب از فرات تا فرات
تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

شهرزیبا. بلوار جوانمردان نبش فرساد غربی ساختمان کورش پلاک ۸طبقه سوم واحد۲۰

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.