موعود شناسی و پاسخ به شبهات

کتاب شماره ۴۵ :

💢 کتاب «موعودشناسی و پاسخ به شبهات» اثر علی اصغر رضوانی، با موضوع پاسخ به شبهات مساله مهدویت است که به زبان فارسی و در سال ۱۳۸۸ ش نوشته شده است.

انگیزه مؤلف، پاسخ عقلی و نقلی به شبهات مطرح شده در حوزه مهدویت و جبران کاستی‌هایی موجود در کتب گذشته است.

📕 بخش اول

🔷 نویسنده در بخش اول کتاب با پسندیده دانستن شک و شبهه در جایی که دالان و معبر خوبی برای رسیدن به ایمان و یقین باشد، ایجاد شک در مسائل اعتقادی را در این صورت صحیح دانسته و بعد از آوردن دلیل بر اینکه خداوند ضمانت کرده شخص حقیقت جو را به حقیقت برساند، وظیفه انسان در برابر شبهات را تشریح می‌کند.

مؤلف با آنانی که طرح و بررسی موضوع مهدویت در این زمان را- به بهانه اینکه این مساله مربوط به آینده بشریت بوده و آینده و اتفاقات آن امری است مجمل و مبهم- بی فایده می‌دانند، مخالف است و فواید مطرح شدن این بحث را یک به یک برمی شمرد؛ از جمله اینکه آرمان قیام و انقلاب حضرت مهدی عج یک فلسفه بزرگ اجتماعی اسلامی بوده و گذشته از اینکه الهام بخش و راه گشای آینده می‌باشد، آینه مناسبی است برای شناخت آرمان‌های اسلامی است.

وی ضمن توضیح فلسفه حکومت جهانی، ضرورت برپایی حکومت عدل جهانی را از راه فطرت و با کمک براهین فلسفی تشریح کرده و براین باور است که تاکنون تعریف روشن و جامعی از آن نشده است؛ زیرا اولا این پدیده هنوز به حد تکامل نهایی خود نرسیده است، ثانیا هر کسی در مقام تعریف، بعدی از آن را بازگو کرده است.

📕بخش دوم

🔷 در بخش دوم، نویسنده کتاب بعد از برشمردن اسامی عالمان اهل سنت که به ولادت فرزندی برای امام حسن عسکری (ع) به نام مهدی عج اعتراف نموده‌اند، نام آن دسته که فرزند امام حسن عسکری (ع) را همان منجی منتظر می‌دانند، به همراه سخنان شان، ذکر نموده است.

مؤلف در پاسخ به این سؤال که چه ضرورتی دارد انسانی در گذشته دور برای آینده‌ای دورتر به دنیا آمده باشد؟ چنین می‌گوید که اولا از ادله عقلی و نقلی استفاده می‌شود که زمان، هیچ گاه نباید از حجت و ولی خدا خالی باشد، هم از جهت فیض تشریع و هم تکوین. ثانیا انتظار کسی که غایب است بیشتر مؤثر است تا کسی که هنوز خلق نشده است.

در این بخش سوالات دیگری نیز درباره احادیث ولادت امام مهدی عج، اتفاق امامیه بر ولادت حضرت و مانند آن مطرح شده است.

📕 بخش سوم

🔷 نویسنده در بخش سوم، به تحلیل و بررسی بحث وجود امام مهدی عج از دیدگاه عقل، قرآن، روایات شیعه، روایات عامه و وجود ایشان در احادیث «دوازده خلیفه» پرداخته است.

در بررسی از دیدگاه عقلی، برای اثبات وجود امام عج به برهان لطف، عنایت، فطرت، واسطه در فیض و... استدلال شده است.

📕 بخش چهارم

🔷 در بخش چهارم، مسائل مربوط به غیبت صغری، کبری، علائم ظهور و حوادث بعد از آن مطرح شده است؛ مباحثی از قبیل: مبدا آغاز غیبت صغری و حکمت وجود آن قبل از غیبت کبری، اشاره هریک از امامان علیه‌السّلام به غیبت حضرت مهدی عج ، تدابیری که امام عج برای اثبات خویش در عصر غیبت صغری انجام دادند، سفیران امام علیه‌السّلام و موقعیت ایشان، عواملی که باعث شد برخی ادعای سفارت دروغین از طرف حضرت نمایند، توقیعات امام علیه‌السّلام و اینکه آیا به خط ایشان بوده یا نه، خصوصیات ویژه غیبت کبری و سابقه آن در میان انبیاء، فرق میان علایم ظهور و شرایط ظهور، مطالب مربوط به رجعت.

مؤلف سعی کرده مسائل مهدویت را از دیدگاه کلامی بررسی کرده و اصول اساسی این بحث را به صورت شفاف و با دلایل مختلف به ویژه دلیل عقلی، ارائه و قلمرو مطالب را طوری ترسیم کند که زمینه تمامی شبهات پیرامون مهدویت، از بین برود.

🌸ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج🌸

 کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

شهرزیبا. بلوار جوانمردان نبش فرساد غربی ساختمان کورش پلاک ۸طبقه سوم واحد۲۰

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.