حکمت ششم نهج البلاغه

حکمت ششم نهج البلاغه: ارزش های راز داری و خوش رویی

وَ قَالَ علی (علیه السلام): صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ، وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ، وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ. وَ رُوِيَ أَنَّهُ قَالَ فِي الْعِبَارَةِ عَنْ هَذَا الْمَعْنَى أَيْضاً [الْمُسَالَمَةُ خَبْءُ الْعُيُوبِ] الْمَسْأَلَةُ خِبَاءُ الْعُيُوبِ، وَ مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ.

margin

margin

شرح حکمت ششم نهج البلاغه به زبان استاد دکتربخشعلی قنبری محقق نهج البلاغه

وَ قَالَ علی (علیه السلام): صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ، وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ، وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ. وَ رُوِيَ أَنَّهُ قَالَ فِي الْعِبَارَةِ عَنْ هَذَا الْمَعْنَى أَيْضاً [الْمُسَالَمَةُ خَبْءُ الْعُيُوبِ] الْمَسْأَلَةُ خِبَاءُ الْعُيُوبِ، وَ مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ.

و علی (ع) فرمود: سينه عاقل صندوقچه راز اوست و خوشرويى دام دوستى است و برد بارى، گورگاه زشتي ها و نيز روايت شده كه آن حضرت در بيان اين معنى فرموده است كه آشتى جويى، سرپوش عيب هاست. هر كه از خود خشنود بود، خشم گيرندگانش بسيارند.

در این حکمت پنج نکته بیان شده است:

نکته اول: «صَدْرُ الْعاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ». چنانکه در این جمله آمده موضوع آن راجع به عاقل است و حضرت علی(ع) در طی آن ویژگی‌های آن را بیان می‌کند. کلمه عاقل در زبان عربی، قرآن و نهج‌البلاغه به‌معنای کنترل خود است؛ یعنی کسی‌که خود را کنترل می‌کند، در زبان نهج‌البلاغه عاقل خوانده می‌شود؛ وگرنه عاقل به معنای امروزی کلمه که مدرک کلیات است در نهج‌البلاغه به‌کار نرفته یا کمتر به‌کار رفته است.

نکته دوم: «الْبَشاشَةُ حِبالَةُ الْمَوَدَّةِ». نکته دوم راجع به خوش‌رویی است. البته اینجا طبیعتاً افرادی که به‌طور کاذب خوش‌رویی می‌کنند، نیست بلکه خوش‌رویی طبیعی است نه خوش‌رویی که برای به دام انداختن دیگران است. آدم‌های خوش‌رو به دلیل خنده‌رو بودن معمولاً گوشه‌های چشم‌هایشان خط‌دار است. بنابراین برای ایجاد رابطه دوستی با دیگران، خوش‌رو باشید چون خوش‌رویی باعث جذب دوستی دیگران است.

نکته سوم: «الاحْتِمالُ قَبْرُ الْعُيُـوب». نکته سوم راجع به بردباری است. "احْتِمال" در لغت به‌معنای بارکشی کردن و در اینجا به‌معنای بردباری و تحمل کردن است.

نکته چهارم: «الْمَسألَةُ (المُسالَمَة) خِباءُ الْعُيُوبِ». "المُسالمة"؛ یعنی با آرامش و سلم و سلامتی با دیگران تعامل کردن. در بسیاری از نسخه‌ها به‌جای "المُسالَمة"، "المَسألة" به‌معنای سؤال کردن آمده که یعنی سؤال کردن باعث پوشیده شدن عیب‌ها می‌شود؛ یعنی وقتی کسی چیزی را می‌پرسد عیب او، که ندانستن است پنهان می‌ماند و با پرسیدن درصدد برمی‌آییم که آن عیب جهل را از بین ببریم.

نکته پنجم: «مَنْ رَضِىَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السّاخِطُ عَلَيْهِ». حضرت علی(ع) می‌فرماید که هر کسی خودراضی باشد خشم‌گیرنده‌اش بیش‌تر می‌شود؛ چون انسان‌ها در مخلوق بودن و بنده خدا بودن همه مساوی هستند. حال اگر یکی از این انسان‌های مساوی‌، خود را زیاد تحویل بگیرد، از جمع مساوی‌ها بیرون رفته و این مساوی‌ها در مقابل او موضع می‌گیرند و گاهی این موضع‌ها خشمگینانه و بعضاً دشمنانه می‌شود.

برای خرید کتاب ها و صوت جلسات استاد قنبری می توانید از طریق ایمیل نشر نوشناخت این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید اقدام کنید.
تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

شهرزیبا. بلوار جوانمردان نبش فرساد غربی ساختمان کورش پلاک ۸طبقه سوم واحد۲۰

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.

بازدید از سایت
امروز
دیروز
این هفته
هفته گذشته
این ماه
ماه گذشته
همه
1107
5216
28145
3769992
67532
94505
3823765